RT Buro Flow | Visie
119
page-template-default,page,page-id-119,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Omdat ik een echte Montessoriaan ben wil ik in mijn RT praktijk ook graag iets meenemen van de didactiek van Maria Montessori.

Ieder kind bezit een innerlijke drang om zich te ontwikkelen en om te leren. RT Buro Flow stimuleert deze innerlijke drang, zodat leren een positieve aangelegenheid blijft.

RT Buro Flow biedt een veilige omgeving, een omgeving die uitdaagt te onderzoeken waar het kind tegenaan loopt en waar het hulp bij nodig heeft. Het uitgangspunt is een mate van zelfstandigheid te stimuleren (“Help mij het zelf te doen”), zodat het kind eigen keuzes leert maken (“Vrijheid in gebondenheid”). De eigen keuze is belangrijk voor de groei van het zelfbewust zijn. Hierdoor leert het kind zelf initiatieven te nemen, die nodig zijn om de doelen te bereiken. Bovendien komt het kind in een meer geconcentreerde werkhouding, als het vanuit zijn eigen kracht werkt.

RT Buro Flow biedt specifieke materialen aan om de eigen gekozen doelen te bereiken. Er is veel ruimte voor handelend leren en herhaling van de handeling. Hierbij wordt zoveel mogelijk multisensorieel materiaal ingezet. Tijdens het werken wordt goed geobserveerd zodat de RT-er weet welke instructies het kind nodig zijn.

Het kind houdt plezier in het leren en leert verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leren. RT Buro Flow wil kinderen leren leren, door het geven van feedback gericht op het ontwikkelingsproces. Kinderen worden zo eigenaar van hun eigen ontwikkelingsproces. Ze leren zo ook hun eigen capaciteiten en talenten kennen. Als kinderen voor wat betreft het leren in een Flow raken zullen ze veel kunnen bereiken en gaan ze een mooie toekomst tegemoet.